woensdag 14 maart 2018

meertaligheid en wat naar je toekomt

Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht.. is zo'n gevleugelde uitdrukking.
(In de taal soulspeak laat zich dit reuze slecht vertalen, want in die taal is ieder onderscheid van 'Zelf' non-existent.. maar dat terzijde.)

Ik zat zonet lekker in het zonnetje ,met een kopje thee een AD-magazine te lezen.
Daar kwam ik een aardig stukje tegen over meertaligheid in de liefde.
'Effe' ... geïnspireerd worden door collega's David en Arjan ( 365dagensuccesvol.nl)

Er wordt geschreven dat veel gedoe in relaties komt doordat mensen hun liefde tot uitdrukking brengen in een taal die de ander niet verstaat.
Volgens ene Gary Chapman zijn er 5 talen:

  • quality-time delen (samen exclusieve tijd doorbrengen)
  • fysieke aanraking
  • dienstbaarheid ( iets voor de ander doen)
  • complimenten en bemoedigende woorden
  • cadeaus geven
Iedereen (kennelijk...) heeft een lievelingstaal.
De taal die je het liefst ontvangt is vaak ( maar niet altijd) de taal dieje van nature uitspreekt.

In een fijne relatie weet je van elkaar welke liefdestaal je allebei spreekt, zodat nooit een van de twee gevoelsmatig staat te schreeuwen, terwijl de ander niks hoort.

Persoonlijk denk ik dat er nog wel wat meer grotendeels non-verbale liefdestalen zijn dan deze 5.
Deze vijf hebben een hoog 'doe-gehalte' en er zijn ook talen zonder ge-doe.
Soulspeak/mindspeak... resonantietalen ken ik als talen die niet per se een vertaling in een actie nodig hebben, om (een) begrip te doen 'overspringen'.

Zelf meertalig.. ( Nederlands, Engels, Frans, soulspeak en lichaamstaal).. ben ik een groot voorstander van meertaligheid. 
Dus, zelfs al zou het lijstje met liefdestalen van hierboven compleet zijn.... dan lijkt het me reuze nuttig om je ook eens in het zenden en ontvangen van de andere talen te verdiepen.
Bekwamen is nog niet eens nodig.
Maar wie in ieder van die talen tenminste het equivalent van ' bonjour' en ' merci' kan herkennen en toepassen.....kan dan via 'lichaamstaal' nog een hoop goede-verstandhouding tot stand brengen.

(Mijn Franse buurman spreekt echt 'pas du tout' een vreemde woordtaal. Maar met een flinke twinkel  in de ogen, heeft hij via lichaamstaal de meest boeiende interacties/conversaties!)

---

Op mijn wandeling vanmiddag mijmerde ik nog wat na over een gedachte/inzicht wat vanmorgen vroeg naar me toe kwam.
Dat is het gegeven dat vaak, als je iets wilt toevoegen aan je leven, je het meeste plezier beleefd aan 'wat vanzelf naar je toekomt'.
Het is een bekende tip bij het gaan uitkiezen van puppy;'s/ kittens uit een nest met meerdere, asieldieren, paarden, etc. etc.
'Neem diegenen die spontaan naar jou toekomt. Laat het dier de keuze maken om bij jou te willen zijn.'

Het exemplaar van 'iets' wat ' naar voor voren komt' past mogelijk niet op het eerste gezicht bij waar je dacht naar op zoek te zijn.
Menig kattenliefhebber wilde ' geen zwarte' en prompt komt de zwarte naar voren uit het nest...

In praktische zin ga ik nu zelf in 'zee' met de de teamspirit-optie die naar mij toe kwam.
Uit het hele nest ' Nederlanders', is het geen optie in Nederland, waar ik eerst vanuit was gegaan.

Maar ja.... sommige mensen hebben ruimte voor meer dan 1 kitten/hond/paard.
Zo heb ik volgens mij wel ruimte in mijn zielswoning, met 'natuurlijk perceel in mijn hart' (van een paar zonnig gelegen hectaren), voor een intense band met meerdere teamspirits.
Dus ik ben wel benieuwd of er uit het nest Nederlanders nog meer 'exemplaren' echt zin hebben om 'naar mij toe te komen'?

Opvallend was ook hoe het vanmorgen ook weer gebeurde, in de innerlijke ideeën wereld.
Er was een nest ' karakters' geboren eerder deze week en ik probeerde er meta-fysich contact mee te maken in 'soulspeak'.
Zolang ik nog in ge-doe modus was ( te actief met mijn aandacht erbij, nog woordentaal gebruikend in mijn hoofd), gebeurde er welgeteld.. helemaal niks.

Toen ik rustig 'ernaast' ging zitten, boekje lezen, kwam de minst duidelijk getekende uit het nest naar me toe en begon met mij te spelen en toonde zich in dat spel aan mij.

Het is ook een bekende shamaantechniek..... laat het, wat er ook in het moment levendig is, naar jou toekomen. Innerlijk heeeeeeeel stil zijn, zo goed als energetisch stilstaan... relaxed verbonden met 'Zelf' en zelfs het meest schuwe minuscule 'moment' toont zich, zoals een reetje in het bos zich alleen van dichtbij  laat zien, aan de mens die zich compleet koest weet te houden.

Enne.... er is een enorme voldoening als dan uit de conversatie /interactie blijkt dat dit karakter namens het hele nest 'spreekt'.. het 'woord' heeft gevoerd namens de teamspirit en de 'volgende te nemen stap' in de ontwikkeling van die teamspirit heeft aangereikt.

Wie geen soulspeak (meer) spreekt mag dit stukje best 'compleet onbegrijpelijk' vinden.
Geen probleem.
Ik versta ook geen 'Japans' ( en nog zo een paar honderd gesproken talen) en ik word ook niet graag zomaar door iemand aangesproken in ' fysieke aanraking'.
Maar als je een boodschap uit een jouw onbekende taal wel goed wilt kunnen begrijpen, zodat je naar de werkelijke inhoud ervan kunt handelen.... dan ben je doorgaans blij met een vertaler uit die taal.
Toch?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten